Pages

Tuesday, June 19, 2012

Tanahku, Palestina Terchenta

Bismillahirrahmanirrahim....
 
Mewakili Aqsa Syarif Malaysia

Alhamdulillah Mei 2012 shaddurrihal Aqsa2Gaza4 berjalan lancar..mewakili Malaysia, Aqsa Syarif seramai 8 orang dan bersama 75 sukarelawan NGO misi kemanusiaan Palestin daripada Asia, negara teluk dan beberapa negara arab lain. berjaya melepasi pintu Rafah Mesir dan Gaza sebelum mengharungi bermacam mehnah dan dugaan yang hebat..

Niat sentiasa ditajdid [diperbaharui], doa tak putus-putus, saling menguatkan dan mengingatkan, kesabaran teruji..itu yang membuatkan mereka tegar menghadapi ujianNya..ya, ujian hebat itu buat mereka yang hebat..! BismillahimashaAllah ~


Alhamdulillah, lukisan diberikan..lukisan yg dipegang itu punya saya :)

Hamdanlillah, saya mengambil kesempatan mendengarkan sharing daripada peserta akhawat (Malaysia) dari Mesir ; Ustazah Rosmawati dan Ukhty Utin Shafira menceritakan pengalaman mereka di sana...mereka ini tak mahu pengalaman mereka hanya disampaikan cuma . tanpa berlaku perubahan pun..jelas, mereka tak ingin sekadar menyampaikan..tapi, mahu kita mengambil 'ibrah dan memperbaiki diri kita dan menjadikan saudara seaqidah di Palestin sebagai qudwah, inshaAllah.


enshaAllah, Palestine will be free ~

Diceritakan, anak-anak di sana walau sesusah mana pun kehidupan mereka...tetap..mereka tidak meminta..! apabila dihulurkan sesuatu..mereka pantas menolak...mereka tahu, mereka punya maruah...ya, itu semestinya sudah ditarbiyah sejak kecil bukan?

Apa yang lebih mengagumkan, majoriti anak-anak Palestin sudah pun hafaz 30 juzu' al Quran...itu terbukti, mereka menjadikan Quran itu sebagai pedoman..**berderau darah saat mendengarkan ini** siapalah kita berbanding mereka..




Ya, semuanya bermula dari didikan si ibu pada anak sejak kecil, bagi wanita, mereka digalakkan berkahwin awal [seawal 16 tahun] supaya mereka dapat melahirkan kembali mujahidin..rijal-rijal islam yang dapat membebaskan al Quds..juga untuk meramaikan kembali penduduk Palestin..subhanallah..lihatlah, begitu hebatnya ibu-ibu ini..

Di sekolah, anak-anak bakal penghuni syurga ini diterapkan dengan semangat jihad...ditanam dalam diri mereka semangat membebaskan al Quds...subhanallah hammasah [bersemangat] sungguh..! Mereka ini sangat matang...muwasafat tarbiyah mereka amalkan..adab-adab mereka dijaga..apabila ditanya, cita-cita mereka adalah syahid...Allah,Allah...

Paling terharu, seorang ibu muda yang sedang hamil anak keduanya..berkata ; " anak pertamaku  syahid, kini, aku menantikan kelahiran anak dalam kandunganku ini untuk turut syahid.. "

Allah, begitu mendalamnya cinta si ibu muda ini terhadapMu sehingga sanggup mengorbankan orang yang disayangi buatMu...ya, Allah itu matlamat mereka...mereka yakin bahawa syurga sudah tersedia buat mereka...dan mereka pasti dengan janji Allah..mereka juga sangat-sangat husnuzhon [bersangka baik] dengan Allah...benar, Allah itu pada sangkaan hambanya..


Abi n ummi bersama bakal penghuni syurga ^_^

Mungkin ramai yang masih berfikir, mereka di Palestin hidup dalam ketakutan...tapi hakikatnya..tidak sama sekali..! Mereka tidak gentar sedikit pun...mengapa perlu takut diserang Israel laknatullah, sedangkan syahid itu cita-cita mereka..? Majoriti, selang sebuah rumah dan setiap masjid..mempunyai senarai nama mereka yang syahid...Allahurabbi ~




Sekarang ini, hanya Gaza tempat yang tidak dihuni Israel..kerana sebelum ini sewaktu wujudnya penempatan Israel di Gaza, penduduk Gaza dengan ilham daripada Allah..berjaya mengusir mereka [israel] sehingga mereka takut dan melarikan diri dari Gaza...pengecut bukan? Allah, tiada yang dapat menandingi kuasaMu ~

Di Gaza, dengan bantuan yang dihulurkan daripada beberapa buah negara, mereka membina kembali kehidupan mereka...diceritakan pernah sebuah universiti yang dibom, dibina semula...tanpa putus asa..selagi Allah itu masih bersama, tabahlah wahai saudaraku..!



Subhanallah :)


Tomey kan? >_<

Lembu-lembu ternakan yang sihat [bagaikan Shaun the Sheep] kuda-kuda gagah, penangkapan ikan di laut walaupun dihadkan jarak 2km oleh Israel, mereka tetap mendapat tangkapan ikan yang banyak dan besar..subhanallah..nikmat Allah apa lagi yang kita dustakan? benarlah, bumi Palestin itu bumi barakah, bumi syahid..


'' Maha suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya [Muhammad] pada malam hari dari Masjidilharam ke Masjidil Aqsa yang telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda kebesaran kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Maha Melihat. ''
[ al Isra' : 01 ]


Berderau lagi darah saat mendengarkan cerita, seorang ummu syuhada' berkata ; " bumi Palestin ini, bumi aku, bumi kau, bumi kita, bumi ummat Islam...Palestin ini adalah tanah waqaf buat ummat Islam..dan kami hanya menjaganya.."

Palestine will be free ~

Allah, mereka menjaga TANAH KITA dengan mengorbankan jiwa, darah, anak-anak,suami mereka...sedangkan kita...?! Lalu, apa yang kita lakukan demi pembebasan al Quds....?? sekadar mengirimkan wang, doa..? Cukupkah sekadar itu...?! Air mata sudah mengalir laju T_T

Berkata lagi seorang mak cik yang merupakan penduduk Gaza ; " kami ini tak perlukan kamu untuk berjihad di sini, di sini adalah jihad kami, kamu, jihadmu adalah mengISLAHkan masyarakatmu, mereka di sekelilingmu..sampaikanlah Islam pada mereka.." 

Tiba-tiba terasa kerdil....apa yang selama ini saya lakukan untuk menyedarkan ummat islam kembali..? Terasa bagai habuk pun tiada..!!  Air mata sudah membasahi baju TT_TT

Jangan menganggap bahawa mereka dilahirkan, berada di Palestin, mereka mampu melahirkan, menjadi insan hebat...tidak..! itu adalah tanggapan yang sangat terpesong..! sila jangan berfikiran sebegitu..di mana pun kita berada, kita yang memimpin diri kita..kita tahu, apa yang kita wajar lakukan atau tidak..bukan..??

Malaysian Palestinian Friendship Bakery :)

Ketahuilah, berpuluhan tahun sudah Israel menjajah Palestin, tanah kita...adakah kita sekadar berdiam berpeluk tubuh..? Ya, memang, Israel laknatullah itu 'jahat' sudah menjajah Palestin sehingga begitu lamanya, memang benar itu salah mereka..tapi...tak perlu nak menuding pada sesiapa jika sehingga hari ini al Quds masih belum dibebaskan..! Ya, kita.... kita ini juga salah tahu..??

Semakin lambat kita bergerak menyampaikan Islam yang sebenar, semakin lambatlah pembebasan Palestin dan al Quds...sila savekan kata-kata ini dalam kotak fikiran kita ~ Ya, ayuh..! persiapkan diri kita untuk menggalas amanah besar ini di bahu..! Jangan leka lagi..pembebasan al Quds itu tanggungjawab kita..! Semoga Allah mengira setiap usaha kita dalam membebaskan tanah kita Palestin dan al Quds .


Boikot yukk ~


Doa, doa, dan terus doa...yakinlah kita akan solat di al Quds suatu masa nanti..enshaAllah :)


Bersatu membebaskan Palestin..!


'' Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. " 

[Hadith riwayat Bukhari dan Muslim]


Wallahua'lam...

Palestin di hatiku <3

**Semoga Allah mengganjari usaha kecil ini :)

No comments: