Pages

Friday, August 10, 2012

Adush! Susahnya Berhusnuzhon!

Bismillahirrahmanirrahim....


Huhh, husnuzhon? Apakah.......?? (",)

Yupp, husnuzhon ertinya bersangka baik.

Sungguh, bagi saya itu amatlah susah untuk dilakukan! Hatta sesama ukhty yang berada di atas jalan yang sama...benar, begitu hebatnya 'power' si pak cik Syaitanirojim dalam melaksanakan tugas mereka!

Apalagi apabila berada di bumi Mesir yang terrrrrsangatlah padat dengan manusia...ya, mana taknya, harus berdepan dengan mereka yang bermacam ragam setiap hari...terkadang membuatkan diri ini 'suka' untuk membandingkan mereka dengan orang Malaysia...huhh,, tak patut betul! Pak Arab..Pak Arablah..mana nak sama dengan Pak Abu!

... Bersyukurlah ...

Bila duduk kat Mesir nihh..hahhh..baru sedar nak bersyukur dengan nikmat masa kat Malaysia...kalau tak, memang tak reti-reti kan? Astaghfirullahal'azim..itulah manusia selalu lupa nikmat yang tak henti dikurniakan Sang Khaliq sejak diwujudkan atas bumiNya ini...Allah, Allah T_T

Berbalik pada husnuzhon, berapa ramai yang boleh bersangka baik? Ya, maksud saya..bersangka baik pada yang paaaaaling dekat dengan kita...siapa lagi kalau bukan Allah Maha Hebat! Sungguh, husnuzhon dengan Allah itu paling penting! Mengapa? Sesungguhnya, Allah itu pada sangkaan hambaNya..tahu?

Contoh yang paling best..time kita ditimpa musibah, terkadang kita tak sedar...apa yang kita ungkapkan ataupun terlintas dalam hati tu tak sepatutnya diungkapkan dan terlintas!

"Allah, kenapa mesti aku yang terima ujianMu ini? Kenapa tak si Bedah? kenapa? kenapa? kenapa......??!!!"

"Allah, kenapa aku tak genius macam si Mamat tuhh? kenapa mesti aku yang dapat 0 markah? kenapa aku ni lembab, setiap kali pekse, confirm nama aku yang naik dapat tempat terakher dalam kelas..kenapa Allah?"

"Allah, dah banyak kali dah aku doa nak jadi kaya, tapi, sampai sekarang..tak kaya pun...aku pun nak hidup senang jugak...rumah besar, kereta mewah..tak boleh ke? Apa dosa aku sampai Kau hukum aku hidup susah?"

Astaghfirullahal'azim ..

Say, alhamdulillah :)

Kita ini, suka untuk mempersoalkan takdir Allah.....bila ditimpa musibah, terasa bagai ada kayu balak yang bergolek datang menghempap..tapi, pernah tak kita reflect balik diri kita, persoalkan balik pada diri kita...selama kita hidup, adakah kita sempurna dalam menjalankan tanggungjawab sebagai hamba padaNya? Apa yang Allah perintah, huhh..pasti berat sungguh nak buat! betul?

Tapi, bila apa yang kita nak....kemain kita mempersoalkan doa kita tak dijawab Allah...Ya, mungkin belum tiba masanya untuk Allah menerima doa kita itu...kemungkinan juga, seandainya permintaan kita itu ditunaikan, itu akan menyebabkan kita jauh daripada Sang Pencipta sendiri..ingat, Allah itu tahu apa yang terbaik untuk kita! He knows best!



Sebab tulah, pentingnya berhusnuzhon dengan Allah itu! Bila baik tanggapan kita pada Allah, dijamin! kita takkan serabut dan pusing-pusing kepala dengan apa yang dah ditentukan Allah...Ya, kita seharusnya meletakkan Allah itu di tempat yang teratas dalam hati! Sebab bila kita ingat Allah, setiap apa yang kita lakukan adalah untuk Allah, maka, tak ada apa yang perlu dikhuatirkan..EnshaAllah, tenanglah hati kita :)

Hahh, bagaimana pula husnuzhon sesama manusia? Waahh, itu susah banget lohh!!!

Hoho...bagi orang yang sentiasa berendah diri..husnuzhon itu tak susah! Sebab, dia merasakan orang lain itu adalah lebih baik daripadanya...Tulah! Jangan suka sangat nak meninggi hidung! Semua orang punya kelemahan dan kelebihan tersendiri! Itulah namanya manusia...ehhe...

Contohnya, suatu hari..kita ternampak sorang pak cik tua yang berpakaian lusuh dan kakinya tempang...terlintas dalam hati "eeee, pak cik ni dahlah comot, tempang pulak..memanglahh..''

Aish, tak ke kita terfikir? Mungkin, taqwa dia lebih tinggi daripada kita...kedudukannya lebih mulia di sisi Allah daripada kita...amalnya lebih ikhlas daripada kita...pahalanya lebih berganda daripada kita..hatinya lebih suci lagi murni daripada kita...betul tak..? Kita tahu ke semua benda tuhh?

Sewajarnya, kita mendoakan kebaikan baginya...bersyukur kerana kita masih diberi nikmat berjalan normal...cukup lengkap anggota badan kita yang dapat berfungsi dengan baik..tanpa ada cacat pun! Nak beribadah pun mudah..Tapi, mengapa begitu sukar untuk kita bersyukur? Ramai yang terlupa bersyukur sehingga menggunakan nikmat anugerah itu untuk derhaka pada Sang Pencipta sendiri...na'uzubillahiminzalik..




Contoh lain, time nak exam...kita ni ternampaklah sorang classmate yang baru nak bukak buku..lagi setengah jam nak exam...muka cam dah cuak je..sok sek..sok sek..sok sek..dalam hati "errmmm, baru nak terhegeh-hegeh baca buku ke de ni? exam lagi setengah jam kott! memang pemalas betul lahh..tengok aku nihh, get ready laahh awal-awal..aish.."

Hoho...hidung itu nampak tinggilah! Mana kita tahu, selama ni mak dia sakit terlantar kat hospital..dia yang duk ulang alik jaga mak dia..tup tup..tetibe lepas exam..kita tau dia tuhh dapat result gempak! hahh, amacam? Ternganga mulut jatuh sampai lantai...! Kalau Allah dah redha, semua boleh jadi..

Sama jugak kalau kita nampak sorang hamba Allah nihh, datang lewat sekolah...nama dia wajib ada dalam list 'budak lewat'..mesti kita duk fikir, "dia nihh mesti bangun lewat pagi..solat subuh mesti gajah punya..hahahh..''

Amboi, ewwah...pasti ke? "Ehh, mungkin adik dialah yang selalu lambat! Dia awal-awal lagi dah siap kemas pakai baju sekolah, sikat rambut encem-encem..takpun, trafik jam agaknya...ke kereta dia rosak?"

Huhh, memanglahh..husnuzhon tu tak senang..tapi enshaAllah kalau kita fikir anggap baik pada orang lain, hati kita takkan tumbuh titik-titik hitam yang menggunung tuhh..betul tak?



Kat Mesir ni time Ramadhan..solat terawih, selalu ternampak segolongan cek akak arab yang solat menampakkan rambut...tak kurang jugak yang solat, tapi mewarnakan kuku..teringat kata seorang Murabbi.." husnuzhonlah, mungkin mereka itu jahil. "

Sebelum kita suuzhon [bersangka buruk] dengan orang lain...pegi depan cermin, reflect balik diri kita nihh! Bagus, hebat, soleh wa musleh sangat ke kita ni nak mengutuk orang lain? err...Sila jangan perasan bagus..!

" Islah nafsak, wad'u ghayrak "

" Perbaiki dirimu, dan serulah orang lain. "


Wallahua'lam...
May Allah bless :)

1 comment:

Inspector Saahab said...

best :)
jazakillahukheir atas perkongsian