Pages

Thursday, November 17, 2016

Syukur atau kufur?

Dengan nama Allah, arRahman, arRahim.

"La-in syakartum la aziidannakum, wa la-in kafartum inna 'adzaabiy lashadiid."
[Surah Ibrahim; 7]


Apakah, ucapan dari Robbmu itu cukup menggetarkan hatimu hai mukmin?


kreditto ]

September baru baru ini, Allah telah memilih saya menjadi 'bidan terjun' bagi slot muhasabah untuk program adik adik junior di sekolah. Bila dapat tahu. Lusanya, saya terus ke LRT dan turun di station Bandar Tasik Selatan untuk ke TBS -- beli tiket bas sekaligus ke Kemamang. Lepas beli tiket yang paling awal dan breakfast, saya terus berkejar ke tempat menunggu bas. Ada masa lagi lima belas minit lebih kurang.

Tunggu punya tunggu. Terjenguk jenguk 'kelibat' bas yang tak sampai sampai lagi, waktu itu juga Allah telah menggerakkan mata saya untuk tertarik melihat pada tiga orang pakcik yang baru sampai di tempat menunggu bas dan duduk di seat barisan depan saya.

Saya perhatikan mereka. Salah seorang daripada pakcik tu, kelihatan memegang-megang kerusi dan gerak tangannya ke kanan dan ke kiri..sebelum dia duduk, kakinya turut terlanggar pada besi kerusi.

Dalam hati,
"Allaahh..pakcik tu buta rupanya.."

Dan automatik, air terjun tak segan membanjiri muka. Allaahh. 
Cepat cepat saya tahan terjunan ayaq dari terus banjir dan sebelum ada manusia yang nampak nanti kang diorang fikir, "ehh budak ni merengek nak balik asrama mesti sedih nak berpisah dari mak bapak!" 

Adehaiii, buat segan je nanti! Entar dibilang cengeng! Waduhh.

Lepas dah tenang tenangkan diri (cehh). Saya perhatikan mereka, lagi.
Antara mereka bertiga, hanya sorang saja yang normal, tukang tunjukkan jalan mungkin..yang lagi dua memang betul betul tak dapat nikmat melihat yang sempurna macam kita T-T

Patutlah Allah pilih jadi 'bidan terjun', ada yang sesuatu yang ingin diajarkan pada saya. Huuu. Terima kasih Allahhh.

Waktu dalam bas, memang teringat terus pada pakcik buta dua orang tadi..membuatkan diri merasa kerdil sekerdilnya, hina sehinanya T-T

Beberapa hari lepas balik dari Kemamang, ibu saudara saya yang baru balik dari Makkah..warded sebab terkena virus yang doktor tak dapat kesan lagi, tapi alhamdulillah lepas beberapa hari warded terus discharged sebab tak ada apa apa masalah cuma mungkin demam virus.

Bila dapat tahu tu, sebelum beliau discharged..saya dan family pergi ziarah. Macam biasa, belikan apa apa buah tangan untuk orang yang nak diziarahi. Disebabkan waktu tu hujan, menyinggah terus dekat gerai akak goreng pisang betul betul depan hospital. MashaAllah murah rezeki akak tu, ehhe.

Masa tunggu ummi tengah nak pilih nak beli apa (goreng pisang keledeklah apa semua tu) dan bayar, macam biasa..saya suka perhatikan manusia uhhuk. (emoji sengih ada dua belon air keluar kat mata sepet)

Allahuu. Sekali lagi, Allah menggerakkan mata saya terrrpandang tangan akak tu, dannn...dia tak ada dua jari! Astaghfirullahh. Nikmat apalagi yang harus aku dustakan ya Allaahh T-T

Dan automatik lagi...air terjun banjiiiirrrr T-T
Nasib waktu tu hujan boleh cover hoho.

Ya, betapa Allah mengajar aku untuk syukur. Bahkan tak henti Dia terus, terus dan terus mengajar aku untuk syukur. Lalu apakah benar, aku..engkau..dan kita, bersyukur dengan memanfaatkan nikmat anugerah Dia dengan sebaik baiknya?

Atau apakah kita malah tidak segan menggunakan nikmatNya untuk menjadi sang hamba penderhaka? Maka nantikanlah, azab pedih yang dijanjikan oleh Allah!

Seandainya Allah, takdirkan diambil kembali segala nikmat kehidupan dunia yang dianugerahkan pada kita, zuppp sekelip mata, tak siapa mampu menghalang kekuasaan Dia.

Moga Allah mengampuni kita manusia, yang terkadang menyombongkan diri..lalai dari mensyukuri nikmatNya, lalai dari teruuuss mengingati Dia dan malah, terkadang mungkin menyalah gunakan nikmatNya untuk melakukan hal yang membuat Dia murka.

Dan maka beruntunglah, seandainya kita adalah golongan yang sedikit, yang masih selalu bersyukur tanpa lelah. 

"Wa qoliylummin 'ibaadiyashhakuur."
[Surah Sabaa' ;13]


Moga kita terus dianugerahi syukur dalam hati, selamanya taat pada Allah tak berbelah bagi.

Allahua'lam.

No comments: